Jeden svět 2020 - Spousti

Jeden svět 2020

Jeden svět 2020 Ústí nad Orlicí

Jeden svět 2020 v Ústí nad Orlicí proběhl 19. – 26. 9.

„Až naprší a uschne“ – heslo Jednoho světa 2020

Pod heslem „Až naprší a uschne“ se ukrývaly především dokumenty zabývající se klimatickou krizí. Klimatická krize je totiž téma, o kterém se hovoří stále více. Nehovoří o ní pouze odborníci, ale také média, politika a jedná se také o časté téma probírané s přáteli v hospodě.

Projekce a besedy

16 projekcí pro žáky a studenty základních a středních škol. Festival navštívily školy z Brandýsa nad Orlicí, ZŠ Komenského a ZŠ Bří Čapků z Ústí nad Orlicí a také studenti ústeckého Gymnázia. Účast škol byla fatálně ovlivněna opatřeními souvisejícími s epidemií COVID-19. Zrušeny byly projekce v Lanškrouně, České Třebové, Rychnově nad Kněžnou, Žamberku a ve Vysokém Mýtě. Jediné město, kde projekce proběhly tradičně, byla Choceň.
Promítali jsme ještě v jedné škole v Letohradě. Festival i tak navštívili žáci od první třídy až po maturanty.

Dvě projekce pro střední školy doprovázela beseda s pozvaným hostem. Studenti OA Choceň tak měli možnost diskutovat situaci na Blízkém východě s nezávislou novinářkou a válečnou reportérkou Markétou Kutilovou. U základních škol je součástí programu reflexe filmů pod vedením moderátora.

21 projekcí pro veřejnost bylo doplněno o 7 následných besed.

Hosty festivalu byli: Marek Wollner, šéfredaktor reportážní publicistiky České televize, prof. Olga Lomová, sinoložka, ředitelka Ústavu Dálného východu UK, prof. Bedřich Moldan, ekolog, bývalý ministr životního prostředí ČR, ing. Miloslav Hlavsa, ředitel obchodního družstva KONZUM, Mai Nguyenová, občanská aktivistka, Sue Nguyen, tisková tajemnice Senátu Parlamentu ČR a novinářka a válečná reportérka Markéta
Kutilová.

Doprovodný program

Doprovodný program byl letos zahájen již v červnu, protože jsme reagovali na vývoj situace ve společnosti a již na jaře jsme nahrazovali v dubnu zrušený program. Dvě projekce dokumentárního filmu V síti navštívilo dohromady 242 diváků.
Festival doprovodily dvě fotografické výstavy. V kavárně Malé scény ukázala výstava Ženy které zůstaly osudy žen, které zůstaly ve svých zemích původu, zatímco rodinní příslušníci migrují do bohatších částí světa. Na Nové Louži prezentovala organizace Brontosaurus výstavu s názvem Příběhy nadšení – Příběhy míst, která ukazovala osudy lidí a míst, pro které se tito lidé rozhodli nasadit svou energii.

Film Žal žen jsme orámovali přednáškou hnutí Extinction Rebellion s názvem Míříme k vyhynutí? Tématika globální klimatické změny přilákala sice jenom 10 diváků, ale jak nám potvrdil v pofilmové debatě i prof. Moldan, měla by zásadně poutat naši pozornost.

Celý festival zakončilo 2x odložené divadelní představení Hrdý Budžes. Téměř zaplněné Roškotovo divadlo (410 diváků), skvělý výkon Báry Hrzánové a velký závěrečný aplaus diváků ukázaly, že se vyplatilo pořádání nevzdat. Celkem návštěvníků doprovodného programu: 662 lidí (bez výstav).

Festivalový stánek letos změnil svou podobu. Prostor pro propagaci a prodej výrobků dostalo bezobalového hokynářství BEEEHAPPY. Skvělý sortiment a udržitelný způsob prodeje získal velmi pozitivní ohlas diváků a k hodnotám Jednoho světa se výborně hodil. Prodalo se 14 kg ořechů, 7 kg sušeného ovoce a dokonce i 5 kg těstovin.

Na co půjde výtěžek?

Propagace festivalu a sponzorů

OIK TV, Rádio Orlicko, ČRo Pardubice, Orlický.net, propagace na kinovém plátně před každou projekcí, propagace v sále a před Malou scénou, propagace na poutacích bannerech rozmístěných po městě (8 ks), poutací bannery v Chocni, Letohradě a Žamberku, programové skládačky (6 tis. ks), propagace festivalu na všech účtenkách obchodů Konzum v době konání festivalu a na webech www.js.spousti.cz a www.spousti.cz.

Sponzoři festivalu

Generální partneři: Město Ústí nad Orlicí, Contipro a.s., Advantech Czech s.r.o., KONZUM, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí
Hlavní partneři: OG Soft s.r.o., Kabelová televize Ústí nad Orlicí, USSPA, s.r.o., A.B.V. spol. s r.o., Malá scéna z.s., Global Nutrition s.r.o., Pardubický kraj, Midas International, spol. s.r.o., Vladek a Kateřina Šlezingerovi,Švec dřevitá vlna s.r.o.
Hlavní mediální partneři: OIK TV, Rádio Orlicko
Partneři: Kabelová Televize CZ, s.r.o., H3Geo s.r.o, JaBaCom, Sport Bárt,Ekola České Libchavy s.r.o., ŠNYT Nová Louže – Pavel Toman, Agrostav Ústí nad Orlicí, a.s., Notable s.r.o., Rieter CZ s.r.o., Elektro Franc, STK Ústí, Stavona, spol. s.r.o., REMAKO, s.r.o., Stavební progres a.s., Spintex s.r.o., Votava & Votavová, Oldřich Kašpar, Libor Matyáš, Jiří Krejsa, JaBaCom – komunikační systémy, Kulturní centrum Česká Třebová, Holmes jazyková škola, RENTGEN s.r.o., Město Choceň, Město Lanškroun, Investa Uni, spol. s r.o., LPS media s.r.o., Šmídl s.r.o., Sdružení SPLAV, z.s., MAP Vysokomýtsko, Koridor, Elektomontáže Novák s.r.o., MotoKonektory.cz

Charitativní dar

Výtěžek festivalu letos směřuje na projekt #BabiJede a nákup elektrorikši, která bude sloužit klientům ústeckého Centra sociální péče. Ta stojí přibližně 100 tisíc korun, které se letošním omezeným ročníkem získat nepodařilo. Výtěžek festivalu je, zejména díky divadelnímu představení Hrdý Budžes, 50 tisíc korun. Ten doplníme nevyužitým výtěžkem z před dvou let (nerealizovaný projekt Ústecké náplavky) a cyklojízdy se tak od jara budou realizovat.

Rozpočet festivalu

539 600,- Kč, z toho 270 500,- Kč získáno od partnerů festivalu.

Návštěvnost festivalu

1 124 návštěvníků školních projekcí a 600 diváků projekcí pro veřejnost, celkem tedy 1 724 diváků. Zájem diváků o festival byl letos výrazně nižší. Oproti loňskému rekordnímu ročníku, poklesla účast na školních projekcích zhruba na 20 %. Účast veřejnosti takový pokles nezaznamenala, filmy navštívilo 44 % lidí proti roku 2019. Vzhledem k nižšímu počtu projekcí lze mluvit o polovičním propadu návštěvnosti. Jeden svět Ústí nad Orlicí i tak stále je, co se týká návštěvnosti, třetím největším festivalem, ze všech více než 30 pořadatelských měst. V návštěvnosti náš festival předstihuje pouze Praha a Brno.

Hodnocení organizátorů

Dvanáctý ročník byl naprosto specifický. Na jaře jsme měli vše komplet nachystáno a podle zájmu škol a skvělých filmů a hostů jsme měli našlápnuto k dalšímu růstu festivalu a rekordním diváckým číslům. Vše tedy svědčilo tomu, že navážeme na úspěchy festivalu z předchozích let a opět přilákáme velké množství
návštěvníků. Po zrušení festivalu v jeho tradičním termínu už bylo vše hlavně o změnách a nejistotě.

Nakonec se uskutečnily téměř všechny doprovodné akce festivalu a všechny debaty, což považujeme
za letošní malé vítězství. Díky podpoře partnerů festivalu, díky využití výtěžku z roku 2018, kdy nedopadl projekt Ústecká náplavka a díky výtěžku divadelního představení Hrdý Budžes, můžeme dál realizovat projekt #BabiJede, což je naše letošní velká radost spojená s festivalem.

© 2014 Dominika Čermáková